dysfunksjonell.no
20Oct/080

Hva? Hvor ble trygda av?

Herlighet, her snakker vi angst. Idag skulle jeg bare logge inn i nettbanken min for å dobbelsjekke at denne månedens trygd var kommet trygt inn på konto, og fikk omtrent bakoversveis når jeg så at saldo ikke var mer enn 136,- kroner. Jeg er vant til at ting aldri er som de skal være, så jeg slang meg på telefonen og ringte NAV Servicetelefon - hvor jeg fikk beskjed om at den var utbetalt for september, og at det ikke lå inne noen informasjon om videre utbetaling. Jeg hadde nok vært tilbøyelig til å skjønne dette om jeg nylig hadde begynt å motta trygd, men for crying out loud.. jeg har mottatt disse pengene i mange, mange år! Dermed måtte jeg forsøke å ringe trygdekontoret jeg tilhører her i Trondheim, og fikk en kort beskjed om at de ikke hatt mottatt noen papirer på meg, og at det ikke lå inne noen beskjed om videre utbetaling etter 20/09 - jeg begynte å fortvile, for trygda er tross alt den eneste inntekten jeg har, og jeg har både huslån, forsikring, husleie og en hel haug andre ting å betale - for ikke å snakke om dette med å leve! Siste utvei var å ringe mitt gamle trygdekontor, forklare saken, og håpe at de kanskje hadde en løsning på problemet mitt. Der fikk jeg ikke snakke med min gamle saksbehandler, men fikk iallfall beskjed om at han skulle ringe meg opp igjen før dagen var over. Mens jeg ventet kjente jeg bare kvalmen, kaldsvetten og fortvilelsen skylle over meg, for hva faen skulle jeg nå gjøre om jeg ikke fikk trygda mi som jeg er totalt avhengig av? Bo på gata? Tigge? Legge meg ned og dø? 34 minutter etter stengetid kom telefonen jeg ventet på, og beskjed om at papirene var blitt oversendt Trondheim den 11/09. Dette burde altså ha vært i orden, men siden Trondheim ikke hadde mottatt disse hadde jeg heller ikke fått noe. Min gamle saksbehandler forsikret meg om at han skulle gripe tak i dette, men at han ikke hadde noe mer å fortelle akkurat nå, og la på. 5 minutter senere ringte han opp igjen, kunne fortelle at han hadde snakket med Trondheim igjen, og at de nå hadde funnet papirene mine - og at en utbetaling skulle gjøres umiddelbart.

Grunnen til at dette rotet har oppstått er rett og slett min melding til Folkeregisteret om endring av adresse. Hvorfor jeg ikke bare kunne ha den gamle? Vel, det er mange faktorer som spiller inn når man er i en situasjon hvor man trenger ytelser fra forskjellige offentlige instanser - og folkeregistrert adresse spiller en viktig rolle når det kommer til disse, og behandlingstid ikke minst. Forsikringsselskapet krever korrekt folkeregistrert adresse (altså der du til daglig bor) for at du skal være fullverdig forsikret, enten det gjelder husforsikring, innboforsikring eller annen type forsikring. Hjelpemiddelsentralen vil gjerne ha korrekt folkeregistrert adresse sånn at søknader går til rett kontor med en gang, istedet for å ta en rundtur landet rundt. NAV krever korrekt folkeregistrert adresse, men flytter du fra kommunen du mottok ytelser fra betyr ikke dette at du automatisk mottar de samme ytelsene som du har like mye krav på fortsatt fra den nye kommunen din, selv om det i teorien skal skje ved et tastetrykk - dessuten er det meget lettere å ha et kontor i nærheten man kan stikke innom. Kommunen ser helst at man har korrekt folkeregistrert adresse på grunn av tjenestene de skal yte og betale for, sånn at det blir rett i systemene. Lånekassen krever korrekt folkeregistrert adresse, ellers kan de kreve studielånet tilbakebetalt, og ellers kan jeg sikkert nevne i fleng.

Spørsmålet er da: hva skal man velge? Offentlige tjenester vs. økonomiske ytelser? Verden hadde vært et bedre sted om man bare kunne få begge deler, som man faktisk har krav på i henhold til norsk lov.

For en gangs skyld viser NAV seg fra en med-menneskelig side - riktignok via et lite, lokalt NAV-kontor, og ordner opp i saken uten noe mer om og men. Jeg er enormt takknemlig for å ha hatt en slik saksbehandler, og at han hjalp meg med dette selv om han ikke er på saken min lenger. Tusen takk, O. - dette satte jeg utrolig stor pris på! Nå kan jeg tørke tårene, og puste lettere igjen.

Posted by Shamini on October 20, 2008 – 3:58 PM

Comments (0) Trackbacks (0)
  1. Det er rett og slett helt fantastisk. Flott at du fant noen som ordnet opp, jeg blir like overrasket hver gang jeg hører om slike ansatte ved offentlige kontorer, selv om jeg har opplevd dem selv ved flere anledninger. Som regel hjelper det å snakke med noen som sitter med litt beslutningsrett, og ikke den anonyme sentralborddama som sitter og lakker negler og bryr seg katten om at akkurat du denne måneden må leve på luft og kjærlighet.

    Men det overrasker meg stadig hvor vanskelig det skal være å samordne systemer. Det er som du sier – det å flytte, og fortsatt få ytelser som man er avhengig av på tilflytningsstedet, burde gå uten at man engang skulle trenge å tenke på det. Slik viser det seg jo gang på gang at det ikke er, og jeg skjønner egentlig ikke hvordan det offentlige Norge fungerer – for kontroll og smidighet er det lite av.

    *klemmepå* Glad ting ordnet seg, i alle fall!

    PoPSiCLes siste bloginnlegg: Oh, the Irony…

  2. Åj åj da, altså DETTE skal i værtfall ikke skje da. Øh.. *klø seg i hodet* Jeg skjønner meg ikke på dem hvordan dem holder på når papiran dine var blitt sendt nedover for en god stund siden. Men supert at du fikk fikset dette, og at du nå får trygda de når du skal ha dem. Han var kjempe snill som hjalp deg enda han ikke hadde saken og så fort han gjor ting også, det er slike mennesker man liker, når ting blir gjort når det skal gjøres.

    *kos og klem*

    Lenes siste bloginnlegg: Hellbillies


Leave a comment

No trackbacks yet.