dysfunksjonell.no
15Oct/080

“Not AVailable”

Det er åpenbart det NAV står for. "Not AVailable". Jeg har nemlig lenge hatt en saksbehandler, som det var vært omtrent klin umulig å komme i snakk med. De fleste som har vært i kontakt med NAV vet hva jeg snakker om, og vil nikke samtykkende. I og med at jeg er i den situasjonen jeg er i, har jeg krav på ulike former for støtte - og støtte er vel og bra, spesielt når vi snakker om pengestøtte - men orker man å gå gjennom ild, vann og dels helvete for å få fatt på det man har krav på? Jeg er usikker. Veldig usikker.

Det har seg nemlig sånn at jeg, da jeg bestemte meg for å flytte, fikk lovnader om gull og grønne skoger, og om alt jeg kunne få dekket. Det var jo helt supert, for i og med at jeg eier et hus oppi nord har hele tiden økonomien begrenset meg veldig, og jeg så ikke helt for meg hvordan det skulle bli mulig å flytte til Trondheim og samtidig forsvare husleie til leilighet, huslån, forsikringer, avgifter og alt det medfører å eie et hus, i tillegg til å kunne studere og leve, uten støtte fra en eller annen kant. Jeg var allerede inne i systemet hos NAV, fordi jeg året før hadde tatt nettstudiet Webdesign ved IT-Akademiet under en attføringsplan, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne få dagpenger - men at det var andre ting de kunne dekke for meg. Dette var ingen problem, jeg måtte bare sende inn søknadsskjema som jeg skulle få tilsendt. Jeg fikk beskjed om at de skulle dekke flytting fra nord til sør, endel skolemateriell og ikke minst faktiske boutgifter på leiligheten jeg leier her i Trondheim. Dette var jo helt genialt, siden jeg som sagt har et huslån å betale på, og dermed ble det slik at jeg flyttet - til storbyen, for å studere med å komme meg ut i fremtidig arbeid som mål. Siden jeg ikke hadde pengene jeg trengte for å sette hjulene i gang, fikk jeg låne penger av foreldrene mine til å iallfall betale flyttebilen på 15,000,- kroner, sånn i tillegg til alt annet de har lagt ut for for meg, for å gi meg muligheten til å komme meg vekk fra Steigen og få meg et virkelig liv.

Jada, alle papirer jeg måtte ha for å kunne sende søknaden avgårde ble puttet i en konvolutt, og jeg kan love deg at den ble tjukk. Jeg fylte ut hele skjema, en bragd i seg selv, og sendte hele greia i retning NAV - merket med navnet til saksbehandler. Tiden gikk, og jeg hørte ingenting. Ikke så jeg snurten av penger heller. Lur som jeg var hadde jeg tatt kopi av de viktigste papirene, sånn ifall at.. Jeg forsøkte å ringe, ingen svar - jeg sendte mail, ingen svar. Noen måneder etter fikk jeg en purring om at papirene ikke var ankommet, og at de måtte ha dem dersom de skulle betale ut pengene - så jeg satte sammen hele lefsa på nytt, fylte ut skjema, og sendte det igjen til NAV. I juli/august fikk jeg plutselig en mystisk utbetalingsblankett i posten, merket med NAV Forvaltning som avsender, og i august/september kom en til. Summene var på ca. 6500,- kroner, og jeg anslo dette til å være starten på utbetaling av boutgiftene mine (altså husleie). Da giroen ikke kom i september/oktober begynte jeg å ane uråd. Igjen mailet jeg saksbehandler, og omsider fikk jeg svar; "Det er jo et år siden du flyttet og skulle sendt inn disse papirene, og forvaltningskontoret har ikke mottatt noe fra deg, så nå er det rett og slett for sent - de skal ha tatt kontakt med deg ang. dette". Pengene jeg hadde mottatt skulle forøvrig dekke skolemateriell etter en fast sats. Jeg sendte en ny mail, fortalte at jeg hadde sendt alle papirene to ganger, og at jeg ikke hadde mottatt noe som helst fra forvaltningskontoret. Saksbehandler svarte at det nok var best å snakke om dette på telefon, og ettersom jeg satt ved PCen da korrespondansen foregikk, ringte jeg saksbehandler 5 minutter etter at mailen var sendt. "Beklager, saksbehandler er opptatt og kan ikke nås på telefon", sa en hyggelig mann i røret - hvorpå jeg prøvde å fortelle at saksbehandler nettopp hadde sendt meg en mail og bedt meg ringe, og han forsøkte igjen å sette meg over: "Beklager altså, saksbehandler er opptatt og tar ikke telefonen". Siden har jeg ikke fått kontakt med saksbehandler hverken via mail eller telefon, og jeg lurer veldig på hvordan de kunne betale ut penger for å dekke skolemateriell når de angivelig ikke har mottatt papirene mine?

I slutten av forrige uke tok jeg kontakt med NAV Sør-Trøndelag, og fikk snakke med en hyggelig mann der. Han sjekket saken min umiddelbart, fant ut at et av de lokale bydelskontorene hadde mottatt sakspapirene mine, og gav beskjed om at disse nå var oversendt til korrekt kontor. Jeg fortalte ham sånn løst om hva som pågikk, og at jeg var fortvilet fordi jeg ikke fikk pengene jeg på en måte var avhengig av å få, og han svarte rolig at de skulle se hva de kunne gjøre med saken min nå som ansvaret lå på dem. Jeg fikk også navnet på min nye saksbehandler her i byen, og løfte om at jeg skulle få innkalling til samtale rett over helga. Igår mandag ringte saksbehandleren min - stjerne i boka for å ta personlig kontakt - og gav meg en dato og et klokkeslett for samtale.

Så nå går jeg rundt her og venter på at dagen skal komme, for jeg håper jo selvsagt at dette skal ordne seg - og jeg har faktisk tro på NAV Sør-Trøndelag. Jeg syns dog det er forjævlig at man skal bli så nedkjørt av et hjelpeapparat som angivelig skal gjøre problemene ens mindre, at man omtrent ikke orker å be om støtte til ting man har krav på. Noen ganger kan det nesten virke som om at det er det ymse instanser flyter på, at "kundene" ikke skal ha ork igjen til å be om hjelp - for da slipper de jo å gjøre jobben sin, mens pengesekken bare vokser seg feitere. Det er forkastelig.

Posted by Shamini on October 15, 2008 – 1:34 PM

Comments (0) Trackbacks (0)
  1. Næmmen i jøsse navn da. Sånt skal jo ikke skje. Men det er jo så typisk da. Holder med deg der. Håper alt ordner seg for deg nå, og at du får det du har krav på nå. Bare stå på dittSmile Men får ikke du bostøtte?

    Glad idegSmile

    Lenes siste bloginnlegg: Oslo

  2. Sånt skal ikke skje nei, men det gjør det jo hele tiden. Jeg har i underkant av 2000,- kroner i bostøtte, men er avhengig av at kommunen underskriver den. Det gjorde de ikke i ca. et år, så den har jeg nettopp fått tilbake. Razz Glad i deg også, vennen!

  3. Dette er den opplevelsen mange, veldig mange har. Det fungerer innimellom fordi individer får det til å fungere, men stort sett fungerer… det ikke.

    Hvor mange tragedier blir utløst på grunn av slikt «rot»?

    Grenseløss siste bloginnlegg: Krise, hvilken krise?

  4. Enda et bevis på at NAV ikke gjør det de skal gjøre, eller gjør det så vanskelig å komme igjennom til saksbehandler eller få levert inn de papirene de krever at man gir opp før man i det hele tatt har begynt.

    Jeg synes det er flott at du orker jeg – jeg har gitt opp flere ganger, og heller bare tenkt at “jeg klarer meg vel på et vis” når det røyner på. Selv om jeg sikkert kunne hatt rett på en del mer penger opp gjennom, så koster det så mye slit og strev at det rett og slett ikke blir verdt det.

    Håper ting ordner seg nå da, og at du får en saksbehandler som faktisk fremdeles har litt vilje og “brenner” for saken (kundene/brukerne) og ikke enda har gått i den fellen å jobbe der for lenge. Det virker nemlig som de fleste som jobber for NAV har gjort nettopp det – jobbet for NAV så lenge at de har gått tom for energi, og nå bare bruker tiden på å forsøke å unngå arbeid mest mulig.

    PoPSiCLes siste bloginnlegg: Naken Britney i ny (plagiert) video.

  5. Jeg syns dette er rett og slett forkastelig! Er det virkelig ikke nok att du skal slite med de personlige problemene det medfører og være handicapet? Lurer virkelig på hvem som jobber på forskjellige kontorer innimellom altså.

    Jeg har vært i kontakt med nav noen ganger oppigjenom, og det er faktisk bare en eneste gang det ikke har vært noe tull. Endten mener de att de ikke har motatt pappirer eller så virker det rett og slett som om de ikke forstår hva de snakker om. Det er ikke akkurat noen ønske sitvasjon for noen å måtte ha “hjelp” fra NAV og da hjelper det ikke akkurat på formen og selvfølelsen og måtte krangle for å få det man har krav på.

    Jeg syns du er SUPER tøff jeg. Jeg kan med hånden på hjerte si att jeg tror jeg hadde gidd opp for lenge siden om jeg hadde vært i din sitvasjon angående NAV. Blitt lagt inn på en eller annen mental institusjon for irriterte og frustrerte fruer tenker jeg.

    Stå på videre vennen! Jeg vet hvor sta du er og dette kommer nok til å ordne seg til slutt når du står på, på den måten du gjør. Skulle ønske jeg kunne ha knipset i fingrene så alt hadde blitt bra med en gang, men det kan jeg desverre ikke, men støtte deg hele veien skal jeg iallefall gjøre.

    Kjempe glad i deg!! *KOSE*

    Bodils siste bloginnlegg: ENDELIG!!!

  6. Er konglete – men man får jo som oftest hjelp til slutt. Sjekk http://www.finnstillinger.no masse tips og linker osm kan hjelpe Wink

  7. Jeg har vært ganske heldig med saksbehandler på Nav, han er faktisk tilgjengelig som regel. Utrolig nok… Men de har rota mye med husleiestøtta mi ja. Jeg har krav på 3300 i måneden men de hadde ringt min gamle huseier (studentsamskipnaden i Nesna) som faktisk klarte å gi beskjed om at jeg ikke bodde der fra august enda jeg hadde skriftlig oppsigelse som var datert t.o.m. 3. oktober. Nåja… SiNe rotet også men de er værre enn sosialkuratorer akkurat der… Spesielt direktøren Razz


Leave a comment

No trackbacks yet.