dysfunksjonell.no
15Dec/060

Jeg trodde QXL.no var seriøst?

Nå kjenner jeg temperaturen stige et par hakk, og jeg begynner å bli små-forbannet. Det hadde seg nemlig slik at jeg la inn bud på et par lekre støvletter på QXL her for et par uker siden. Siden jeg er en av de seriøse brukerne, med 50+ karakterer, så mailet jeg selger først, for å forsikre meg om at hun hadde min størrelse - og fargen jeg ønsket. Den minste størrelse hun kunne tilby meg var 37, og siden jeg elsket støvlettene - og bruker alt mellom 35-38, så bestemte jeg meg for å legge inn et bud. Mens auksjonen skred frem, fant jeg en annen selger med de samme støvlettene, men helt ned i størrelse 35,5 - og bestemte meg for å sende denne selgeren om vedkommende hadde dem i den fargen jeg ville ha. I tillegg nevnte jeg at jeg hadde bydd på dem allerede hos førstnevnte, men at hun kun tilbød US størrelse sånn og sånn. Jeg fikk en kjempehyggelig mail tilbake, hvor selger nr. 2 kunne fortelle meg at oppgitte US størrelse slett ikke var 37, men 35,5. Ved å foreta et kjapt søk i Google fant jeg ut at hun hadde helt rett, og lettere forvirra mailet jeg selger nr. 1 med denne infoen. Tilbakemeldingen var ikke like hyggelig som fra selger nr. 2, og selger nr. 1 ville slett ikke gi seg på at hun hadde rett hva størrelsene angikk - selv ikke da jeg sendte henne link til størrelsestabellen fra Google. Etter masse om og men fant selger nr. 1 ut at.. pokker heller, jeg kunne jo bare handle støvlettene hos selger nr. 2, så kunne hun heller tilby en av de andre budgiverne paret jeg hadde vunnet. Seriøs som jeg er, så sa jeg til henne at jeg ikke var interessert i å fremstå som useriøs, og at det ikke var noe problem for meg å kjøpe støvlettene jeg hadde vunnet, for så å selge dem igjen selv - men dette var angivelig ikke noe problem for selger nr. 1, og hun sa at selvsagt skulle hun ikke legge igjen negativ karakter til meg for dette.

Så, jeg la inn bud på de samme støvlettene hos selger nr. 2, og vant også denne auksjonen - og fikk valgt meg både korrekt størrelse, og farge uten problemer. Vi mailet frem og tilbake, jeg betalte støvlettene, og trodde alt var i skjønneste orden - helt til.. hva faen? Det dumpet ned en mail til meg fra QXL om at jeg hadde mottatt en negativ karakter fra selger nr. 1! På dette tidspunktet klarte jeg beholde roen ved å telle til 10, og sendte selger nr. 1 en mail - hvor jeg krevde svar på hva dette skulle bety, samt at hun bare kunne latt meg kjøpe de forbannede støvlettene om det likevel var et problem for henne. Samtidig sendte jeg en klagemail til QXL, og tilbød dem all mail-korrespondanse mellom meg og selger nr. 1, for å få slettet denne karakteren. Hadde den vært berettiget, så hadde det vært greit, men det var den overhodet ikke. Først ville ikke selger nr. 1 rokke på dette, og mente jeg ikke skulle lagt inn bud om jeg ikke skulle handle - men gav seg etterhvert, når jeg refererte til det hun selv hadde sagt - og sa at hun skulle ta kontakt med QXL for å få rettet opp i dette. QXL på sin side, svarte meg med en mail hvor de skriver følgende; "Da sletting av karakterer er en sak mellom giver og mottaker vil vi påpeke at QXL ikke skal stå som "megler" i slike tilfeller. Vi anbefaler deg derfor på nytt å ta kontakt med karaktergiver for å oppklare saken dere imellom. (Det kan ofte være lurt å ringe om man ikke får kontakt via e-post.) Vi har ingen garanti for at handlingsforeløpet virkelig er slik den ene part beskriver. QXL kan ikke slette karakterer uten godkjenning fra begge parter og direkte beskjed fra karaktergiver. Unntak fra dette gjelder hevnkarakterer, feilaktige karakterer (negative som skulle vært positive - eller motsatt) samt karakterer som er sjikanerende etc. Beklager." - jeg svarer på mailen, og skriver igjen at jeg kan stille med kopier av korrespondansen, og at jeg har snakket med selger nr. 1 som hevdet at hun skulle rydde opp i dette - og igjen svarer QXL: "Da må du purre vedkommende visst det er tilfelle. Vi sletter kun karakter når karaktergiver tar direkte kontakt med oss."...

Dette forteller meg bare én ting om QXL; det er helt OK å legge inn feilaktige karakterer til kjøpere, for QXL er faen ikke seriøse nok til å ta tak i sånt!

Posted by Shamini on December 15, 2006 – 1:34 AM

Comments (0) Trackbacks (0)
  1. Jeg prøvde å selge sjela mi på QXL en gang. Hadde mange bud også, noen hundrelapper etter bare noen få timer syns jeg var ganske stas. Jeg tror det var på grunn av en ganske velskrevet annonse og lovnad om ekthetssertifikat. Du trenger ikke å påpeke at dette egentlig er ganske høl i huet, altså, det var egentlig bare en morsomhet fra min side. Smile Men, etter noen timer altså, da bestemte QXL seg for at dette kunne man ikke ha noe av! De slettet auksjonen min, og svarte ikke på noen av mine hyggelige henvendelser med ønske om begrunnelse. Greit nok, tenkte jeg, dette var jo egentlig bare moro uansett, så jeg tenkte ikke noe videre over det. Før Christopher Schau solgte sjela si på QXL tre uker etterpå. Da var det plutselig seriøst nok, kanskje siden han hadde gått til riksavisene med annonsen og visstnok ville gi inntekten til et annet formål enn seg selv. Ufin gjeng.

  2. Jeg må jo si at jeg ser poenget til QXL. Hvis det bare var å sende en mail til dem så slettet de kommentarene så ville det overrasket meg mer.

    Da kunne alle uærlige selgere som får negative kommentarer bare forfattet en mail korrespondanse mellom seg selv og “kjøper” for så å sende denne til QXL og dermed få fjernet den negative kommentaren.

    I tillegg tror jeg QXL måtte gjort så mye arbeide hvis de skulle håndtere alle slike mailer som kom inn, sjekke ektheten av dem osv at de måtte ta mye større avgifter for å selge ting.

  3. Iversen:
    Åh, jeg har sett mange verre ting enn å selge sjela si. Feks. noen som ville selge en helt vanlig, godt brukt, oppripa 20-kroning for 103,- kroner – vel, det var daværende bud, anyway. Razz Jeg syns likevel det var dårlig gjort av QXL å forskjellsbehandle deg og Kristopher Schau! Wink

    André:
    Joda, jeg er enig i den biten der, jeg og – men hvorfor skal det være så jævlig enkelt for selgere å legge ut uriktige karakterer til kjøpere, når QXL påberoper seg å være så forbannet seriøse? Nå kunne jo jeg bare lagt inn negativ karakter til selger nr. 1, og kalt henne en “useriøs hore” eller noe i den stilen, men såkalte “hevnkarakterer” er altså ikke tillatt (imotsetning til uberettigede), og dermed kan jeg ikke gjøre en dritt med en negativ karakter jeg absolutt ikke skulle hatt i utgangspunktet.

  4. Tåpelig. Helt teit. Alt jeg har å si om den saken.

  5. Nå har jeg forresten lagd meg ny hjemmeside, så du vet om det.
    Ang qxl: det er dessverre mange useriøse folk ute å går. Skulle hatt en ordentlig prat med den selgeren gitt. Hva ga hun deg som kommentar da? Skrev hun hele historien?
    *Klem*

  6. Jeg må si at jeg egentlig bare har positive opplevelser med QXL, men akkurat kundeservicen deres er litt under lavmål til tider. Jeg påpekte for en tid tilbake det at antall auksjoner i de fleste kategoriene ikke stemte mellom opplistingen av kategorier og antall man fant når man klikket seg inn – og lurte på om de skulle gjøre noe med dette. Tilbake fikk jeg svar om at dette ikke gikk an å rette opp pga. systemet – da vil jeg kommentere at om de ikke klarer å gjøre en enkelt spørring opp mot tabellen for kategorien og telle antall poster… så er det mer enn bare inkompetanse som ligger bak… og generelt har det vært manglende vilje til å høre på kunders tilbakemeldinger.

    Jeg har heldigvis ikke vært borti noen spesielt useriøse selgere, men jeg har inntrykk av at det stadig rykker inn en del flere useriøse, og at de gode gamle seriøse ofte forsvinner. I hvertfall innen de kategoriene jeg benytter.

    Ebay ftw, sier jeg bare Smile

  7. DET SOM ER SYND M QXL ER AT SELGEREN KAN SELGE DEG NOE “DRITT” OG SKRIVE I ANNONSEN AT DET ER HELT FINT, NOE JEG OPPLEVDE. JEG BETALTE OG DA VAREN KOM. VAR DEN SÅ HERPA OG IKKE NOE Å HA. UTSLITT,, HELDIGVIS BESINNET SELGEREN SEG OG GAV MEG,, “OK HANDEL” JEG HADDE GJORT SOM JEG SKULLE, MEN HUN VILLE STRAFFE MEG LITT,,.. FORDI JEG SA SOM DET VAR OG ØNSKET Å GJØRE OM SALGET. TRIST. JEG HAR BITI MEG MERKE TIL BRUKER NAVNET OG KJØPER IKKE MER AV HENNE, HUN MÅ VÆRE PÅ SKRAP HAUGER OG INN PÅ QXL MED DET ETTERPÅ.


Leave a comment

No trackbacks yet.